قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: سؤال اساسی ایناست که چگونه بدون توجه به تحولات بازارهای جهانی، در لایحه بودجه قیمت ۲۸ سنت برای گاز خوراک پتروشیمیها تعیین شده و قیمت گاز سوخت تمام صنایع کشور را نیز تحت تأثیر این نرخ تعیین کرده اند.
دبیرخانه شورایعالی به منظور تامین هزینه ایجاد زیرساختهایی اعم از تدوین طرح جامع، ناوگان حمل و نقل مناطق آزاد جدید، در لایحه بودجه سال 1401 درخواست تخصیص اعتبار یا پیشنهاد تهاتر نفت را داده است.
پیشبینی میشود کاهش درآمدهای شرکت گاز از صادرات LPG و عدم افزایش مناسب درآمدهای این شرکت از محل اصلاح تعرفهها، کشور را در تامین گاز زمستانی در سال آینده با مشکل مواجه کند.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اختصاص ۱۴.۵درصد درآمدهای نفتی به شرکت نفت در مورد حذف یارانهها گفت: با تورم ۴۰درصد، ما به مردم یارانه نمیدهیم بلکه به مردم در مقابل کاهش سطح زندگی آنها کمک میکنیم.
پیشنهاد رو به جلوی دولت در اصلاح قیمت سوخت پتروشیمیها در لایحه بودجه 1401 مدت زیادی دوام نداشت و پس از اصلاحات متعدد و عقبگردهای متوالی، مجددا همه امتیازات ویژه پتروشیمیهای پرسود کشور به آنها بازگشت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 با اشاره به جلسه نوبت صبح این کمیسیون گفت: اعضای کمیسیون در این جلسه تصمیم گرفتد منابع ارزی حاصل از صادرات نفت به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی به فروش برسد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در لایحه بودجه قیمت LPG در داخل کشور معادل نرخ صادراتی تعیین شده که باتوجه به استفاده بیش از یک میلیون خودرو از LPG این افزایش ناگهانی قیمت میتواند باعث طمع دشمن به تکرار حوادث قزاقستان در ایران شود.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی درباره تبصره 14 لایحه بودجه 1401 پیشنهاد داده است که نرخ سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایش نفت و نیز مجتمعهای احیای فولاد به تدریج و طی سه سال به نرخ خوراک گاز پتروشیمی برسد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر سالانه چند میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر میرود، اما سازمان برنامه با عددسازی درباره هزینههای توسعه اتوگاز با افزودن LPG در سبد سوخت و استفاده مردم از این سوخت باکیفیت مخالفت میکند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: پشنهادهای نحوه تأمین منابع مالی موردنیاز طرح جدید پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی در پیشنویس بودجه سال 1401 ارائه شده است.
دولت درآمد حاصل از فروش نفت برای سال آینده را 381 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با فرض جمعیت 83 میلیونی کشور سهم هر ایرانی از درآمدهای نفتی سالانه حدود 4.6 میلیون تومان خواهد بود.
با توجه به تداوم هدررفت گاز مایع فشرده در خطوط لوله، انتظار میرود مجلس مانند سال گذشته با الزام قانونی افزودن LPG به سبد سوخت در بودجه 1401 زمینه افزایش درآمد ارزی دولت از صادرات بنزینِ معادل و امنیت انرژی را فراهم کند.
با اینکه درآمدهای حاصل از نفت و فرآوردههای آن، 381 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1401 پیشبینی شده و مبنای محاسبه فروش روزانه 1.2 میلیون بشکه با قیمت میانگین 60 دلار و ارز 23 هزار تومان قرار گرفته، با این حال تحقق آن در گرو اما و اگرهایی است.
وزارت نفت مکلف است معادل 15 هزار میلیارد تومان در اختیار پالایشگاهها قرار دهد تا براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) را تحویل دستگاههای اجرایی دهد.
براساس جزئیات لایحه بودجه سال آینده، از محل واگذاری داراییهای سرمایهای 381 هزار و 845 میلیارد تومان با احتساب 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی پیشبینی شده است.
دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پیش فروش نفت در نظر گرفته که به نظر میرسد قرار است این موضوع در قالب فروش اوراق سلف نفتی در بورس انرژی یا انتشار اوراق اسلامی اجرایی شود.
یک کارشناس حوزه انرژی ادامه ادامه داد: پس از تنظیم بودجه برای درآمد بالا هزینه بالا نیز درنظر گرفته می شود. زمانی که درآمد محقق نشود محل هزینه ها مبهم است و آن زمان تورم عجیبی ایجاد می شود که فشار زیادی را بر مردم و کشور تحمیل می کند.